خرید النگو بازی تعیین قیمت خودرو به وقت اضافه کشید

 عضو هیئت رئیسه مجلس بابا اشاره به اینکه شرایط در حال حاضر به گونه ای است که با دستور و تعیین فرمول قیمت گذاری قیمت ها کاهش نمی یابد و خودروسازان نیز تمکین نمی کنند گفت:اتفاقات و چالش هایی که در چند سال اخیردر صنعت خودرو شاهد آن هستیم به نوعی دست پخت خود دولت است.سید شریف حسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: با یک نگاه اجمالی به گذشته صنعت خودرو شاهد این هستیم که سرعت افزایش قیمت خودرو در سال های گذشته یک روند معقول داشته است و شاید بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که خودرو نسبت به سایر کالاها کمترین افزایش قیمت را داشت اما به یکبار همزمان با یک تورم چشمگیر و افسار گسیخته مواجه شدیم و قیمت خودرو نیز به شکل قابل توجه افزایش یافت.نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط یک بنگاه اقتصادی باید به گونه ای باشد که قیمت فروش پایین تر یا حتی برابر با قیمت تمام شده محصولاتش نباشد، افزود: ادعای خودرو سازان این است که با توجه به نوسانات ارزی و واردات اجباری برخی قطعات، خودرو با یک سود معقول عرضه می شود.واردات قطعات با برند ایرانی!عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان مدعی بودند تا قبل از افزایش نرخ ارز قطعات به صورت کامل در داخل کشور تولید  و تنها قطعات برخی خودروها از خارج وارد می شد، این در حالی است که بعد از افزایش نرخ ارز متوجه شدیم که بسیاری از قطعات متاسفانه با برند ایرانی وارد می شدند که این سهل انگاری ها در سیستم تولید قطعه اتفاق افتاده است.وی با اشاره به اینکه شرایط در حال حاضر به گونه ای است که با دستور و تعیین فرمول قیمت گذاری  قیمت ها کاهش نمی یابد و خودروسازان مقاومت می کنند، افزود: تا مدت ها پیش دولتی بودن صنعت خودرو این امتیاز را داشت که قیمت این محصول با دستور و حکم دولتی کاهش یا افزایش می یافت اما  با خصوصی شدن این صنعت، آن هم به گونه ای که یک سردرگمی در خصوصی شدن صنعت خودرو وجود دارد، خودروسازان از قیمت های مصوب تمکین نمی کنند.بلاتکلیفی مجهول گریبانگیر مشتریحسینی ادامه داد: در نتیجه شرایط حاکم بر صنعت خودرو یک شرایط کاملا آشفته است به طوری که مشتری در یک بلاتکلیفی مجهول گام بر می دارد و قیمت خودرو روز به روز تغییر می کند بدون اینکه مشتری در یک شرایط ثبات بتواند تصمیم گیری کند.عضو کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان نشست های تخصصی، آنالیز و تحلیل دلایل افزایش قیمت خودرو و مواد اولیه ، عدم اختصاص ارز مرجع به خودروسازان، شرایط تکنولوژی و دانشی که خودروسازان داخلی استفاده می کنند، دامپینگ هایی که برای واردات با کاهش تعرفه به منظور ورشکستگی خودروسازان آماده است و از همه مهمتر دست های پشت پرده را دلایل وضعیت نابسامان فعلی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این دستان پشت پرده می تواند دلالانی باشند که ازآشفته بازار فعلی سودهای میلیاردی می برند.خودروساز خصوصی، شبه دولتی یا دولتی است؟حسینی با بیان اینکه بررسی وضعیت صنعت خودرو نیاز به جلسات تخصصی دارد نه جلسات دستوری برای کاهش قیمت، اضافه کرد: اولین و مهمترین موضوع تعیین تکلیف وضعیت خودروسازان است؛ اینکه خودروساز در چه جایگاهی قرار دارد؛ آیا می تواند قیمت هایی که توسط دولت یا شورای رقابت تعیین می شود را وتو کند.عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا خودروساز خصوصی، شبه دولتی یا دولتی است؟ تصریح کرد: اتفاقاتی که خود دولت مسبب آن بود در حال حاضر دامن خود دولت را می گیرد؛ به طوری که فروش سهام یک شرکت خودروسازی و چگونگی فروش آن در یک ابهام قرار دارد که همه این موضوعات باعث شده تا خودروساز در حال حاضر ازقیمت ها تمکین نکند.وی ادامه داد: روزی که صنعت خودروسازی  با این شرایط واگذار شد آیا این وضعیت را برای صنعت خودرو متصور شدیم که با وجود  تعرفه ۹۰ درصد برای واردات به منظور حمایت از تولید داخل، خودروسازان در حال حاضر قیمت هایی را که شورای رقابت مصوب می کند را وتو کند.چالش های صنعت خودرو دست پخت های دولت استاین نماینده مردم در مجلس در توضیح مطلب فوق افزود: همه این اتفاقات و چالش های صنعت خودرو به نوعی دست پخت های خودمان است که باید اصلاح شود و برای اصلاح این امور نیز باید حرف، تخصصی باشد.این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس اظهار کرد: برای کاهش قیمت خودرو باید شرایطی برای کاهش قیمت تمام شده ایجاد شود؛ چنانچه خودروساز معتقد است شرایطی فراهم شده تا  قیمت تمام شده محصولاتشان افزایش یافته است.عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت خودرو اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام می کند که شرایط صنعت خودرو بحرانی است و از طرفی هم دولت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را تامین می کند؛ اگر شرایط در خودروسازی واقعا بحرانی است باید یک فکر اساسی برای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو شود؛ در صورتی که یک قیمت اعلام شود و خودروسازان نیز از قیمت های جدید تمکین کنند اما بعد از مدتی این صنعت با ورشکستگی روبرو شود مشکل برطرف نمی شود و تنها صورت مسئله را پاک کرده ایم./